En nybörjarblogg med en nybörjare i trädgården...

Här ska jag försöka dokumentera försöken att sköta om diverse växter på min vildvuxna men fina sommarstugetomt i Sörmland...

måndag 6 augusti 2012

Självplock av hallon och grönsaker

Idag en dag i trädgårdstecken: på självplock i Slytan (utanför Eskilstuna), lite roskoll på Löta trädgård i Ärla och lite landetbilder på växtligheten i trädgården.

Äpplen kommer nu på trädet som planterades i höstas. Fyra sorter och alla verkar bära frukt. Gallrade i våras så det blir att njuta maximalt av varje äpple som skördas framöver :-)

Har efter relativt stort jämförelseurval kommit fram till att en av de rosa rosorna från A heter Sommerwind. Gillar den mycket!

I rabatten kan de röda rosorna verkligen göra susen men jag tror att den ljusrosa ska flyttas. Färgkombon tror jag ska vara "varm", dvs gult, rött och orange med grönt och lite blålila. Ljusrosa är kall färgton och kommer bättre till sin rätt på annat ställe.

Lavendeln som jag köpte förra året har verkligen blommat fint, tror klippningen av blomstängeln i juni gjorde susen, det kom massor av fler blomstänglar som alla doftar ljuvligt.

Vidjehortensian har jag visat tidigare men är den inte maffig? Så lättskött, klipp ner ganska radikalt på våren så blommar den stadigt hela sommaren och långt in på hösten. "Annabelle" heter sorten som jag varmt rekommenderar.

Rudbeckiorna som jag sådde belönar också med riklig blomning efter sommarens "Chelsea chop" (klipp ner hälften av blomstänglarna - trots att det skär i hjärtat - för en längre blomning). De står i krukor men ska flyttas till rabatten med rosorna.

Paprikan var ett bra såval, den växer bra i växthuset trots en liten kruka.

Rysk hagtorn, som jag inte är så förtjust i, ser onekligen fin ut tillsammans med det höga gräset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar