En nybörjarblogg med en nybörjare i trädgården...

Här ska jag försöka dokumentera försöken att sköta om diverse växter på min vildvuxna men fina sommarstugetomt i Sörmland...

fredag 17 augusti 2012

Kvällsro!

Snabbvisit på landet för att mata vildfåglarna och titta till förra helgens frösådd. Det har redan grott! Årets experiment blir att hålla småttingarna vid god vigör innan utplantering i vår. Hur? Växthuset och värmefläkt.

Mina frösådda gullvivor av ovanligare sort är utplanterade och verkar överleva, trots tidig utsparkning.

Äppelgurkan har äntligen visat en frukt.

Vanlig växthusgurka verkar bli bra, skördade en jättestor när vi kom hem från semestern.

Rosenstaven (vit) har bara blivit finare med åren (nu år 3).

Chilifrukt på gång trots liten kruka och taskig hantering.

Svartögat och penseerna kämpar på med sina fina blommor.

Björnbären ändrar sakta färg. Mogna, mogna!

Vildvinet börjar sitt färgfyrverkeri till hösten.

Perenna solrosen "Lemon Queen" startar sin blomning som håller på till frosten.

Rosorna är fina och jag njuter.

Palsternackorna verkar bli supermaffiga. Så nyfiken på dem.

Har fått positiva besked om ny fyrbent familjemedlem. Spännande.

Ha en härlig fredagskväll.

1 kommentar:

  1. Fantastiskt! Jag är så nyfiken på hur det ska gå med frösådden. Roligt med björnbären, återigen ser man skillnaden på Sörmland och skärgården. Håller tummarna för nya familjemedlemmen!

    SvaraRadera