En nybörjarblogg med en nybörjare i trädgården...

Här ska jag försöka dokumentera försöken att sköta om diverse växter på min vildvuxna men fina sommarstugetomt i Sörmland...

fredag 10 augusti 2012

Morgonfoton

Lite bilder från trädgården.

Rosorna är på väg att slå ut, denna gång de röda och korallfärgade varianterna.

Bondbönor finns det några till av, ska sätta fler ärtor och bönor nästa år och strunta i typ rädisor. Lök vill jag ha men den kan växa i jorden, liksom potatis i hinkar.

Oreganon blommar, planta från P.

Den vackra svarta "corn flower" verkar blomma snällt så länge man knipsar av blommorna.

Gulltörel (euphorbia) ser ut att trivas. Den blir sedan en bra utfyllnadsväxt, som daggkåpa.

Massor av björnbär blir det om det fortsätter att vara varmt.

Tror jag knäppt en bild av en "riktig" isop med ett slumrande bi på.

Echinacean är lite trööög, tror inte de jag satt vid gången till vxthuset kommer blomma i år, får vänta.

Så vackra frösådda nävor, Bill Wallis heter den. Älskar nävor.

Astilbe har jag några plantor och de är vackra men de vill stå fuktigare för att verkligen trivas. De ska flyttas (men som E skriver: vart?).

Skogsklematisen "summer snow" blommar men inte är den sådär jättekraftigt växande vid min tall..tror jag måste vara lite mer generös med kodyngan nästa vår för att ge dem lite mer sprutt.

1 kommentar:

  1. Dina rosor är fantastiska! Jag har aldrig lyckats med rädisor. I år hade jag frön kvar, men det gick inte nu heller. (Och de är ju ganska bra och billiga att köpa.) Vi har vilda björnbär nedanför tomten, men det blir inte så mycket som hinner mogna, hoppas du har bättre tur. Kan du inte plåta ditt växthus, utanpå och inuti. Jag är så nyfiken hur det ser ut. Jag ska plåta mitt imorgon. Då tillsammans med en låda vi har köpt för att samla alla prylar som hör till växthuset. Bild kommer. Echinacean tål jag inte, de är släkt med gråbo och krysantemum (och kanske också med tagetes), alla dessa tycker jag luktar illa och blir allergisk av.

    SvaraRadera