En nybörjarblogg med en nybörjare i trädgården...

Här ska jag försöka dokumentera försöken att sköta om diverse växter på min vildvuxna men fina sommarstugetomt i Sörmland...

söndag 26 augusti 2012

Rosrabatten med brandfärger

Jag är nöjd med hur rosorna vuxit så bra i sommar och tror jag ska göra en riktigt klatschig "brandrabatt" nästa år. Nu är det en liten barnkammare åt ett gäng olika funkior och olika typer av frösådda nävor. En del får flyttas när de vuxit till sig. Rudbeckiorna "Goldsturm" är fina och väldigt långblommande i rabatten. Ska utöka med mer kantnepeta och lavendel så blir det lite lila och blått. Kan också odla mer sommarmalva som får vacker purpurfärg. Över hela rabatten svävar jätteverbenan som jag har lite överallt i trädgården.

Till nästa år ska jag så lägre varianter också. Den ljusrosa rosen som är i rabatten nu ska flyttas. Om jag kan få till lite vårblomning och marktäckning med någon fin växt är jag helnöjd. Blir glad av starka färger, tycker vi kan vara lite för rädda för färg i vårt land. Vi som verkligen behöver mycket ljus och färg! Bilderna är från lite regnvåt rabatt där jag inte är klar med kantsättningen av runda stenar än... Det blir ju lite såhär för mig; har tusen järn i elden och gör det jag har lust att göra. Tids nog blir det klart...

Syrenbuddlejan är fin där den blommar på årsskotten. Har redan sett fler fjärilar på den, den sägs ju vara den bästa fjärilsmagneten i trädgården!

Nu ska jag köpa såjord och fortsätta höstsådderna, det gror fortfarande i växthuset och jag toppar småttingarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar