En nybörjarblogg med en nybörjare i trädgården...

Här ska jag försöka dokumentera försöken att sköta om diverse växter på min vildvuxna men fina sommarstugetomt i Sörmland...

torsdag 30 maj 2013

Sockerärtsskörd!

Jag var på landet igår eftersom min lediga fredag är jobbdag. Mina sockerärtor har bildat skidor och jag smaskade glatt i mig tre supersöta sockerärtsskidor! Är inte det tidigt? Jag valde en tidig sort förvisso!

Annars växer det bra, bondbönsskörden hoppas jag mycket på liksom kålen och broccolin. Tomaterna växer fint i växthuset och jag har planterat fyra plantor upp och ner vilket blir spännande att följa.

Vallmoplantan kommer jag inte ihåg hur den ser ut men nu är den utplanterad.

Den stora blomsterkatastrofen är att rhododendron är jätteilla åtgången av vårvintern, tyvärr måste vi nog kapa av en stor del så plantan kan föryngras.













3 kommentarer:

  1. Så sorgligt med den vackra rhododendron!

    M

    SvaraRadera
  2. Oj, har du sockerärter alla redan!?! Det måste vara rekordtidigt! Skulle vara roligt att få veta namnet på den sorten.

    Tusen tack för tipset! Ska göra en ny räd mot grannens häck i morgon och sedan ta vägen via verktygslådan.

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linda, sorten heter Delikett och har en AGM, Award of Garden Merit. Supergod och spröd! Kram

      Radera