En nybörjarblogg med en nybörjare i trädgården...

Här ska jag försöka dokumentera försöken att sköta om diverse växter på min vildvuxna men fina sommarstugetomt i Sörmland...

lördag 4 maj 2013

Odlingslådor en masse

J har byggt två ytterligare odlingslådor (med snigelkant)och idag hämtade vi upp 500 liter planteringsjord från en återvinningsstation nära landet. Vilken fin jord! Alldeles svart och jordig och liksom luktar så gott! Jättebra pris också. Jag ska ha bondbönor i en hel låda och har börjat dra upp bönor i växthuset, jorden är inte så varm ännu så de får påbörjas i en varmare miljö.

I de andra lådorna ska det samsas kål, brysslar, squash, sockerärtor, broccoli och lite tagetes för att hålla skadedjuren borta. Har lite lök också men de kan vara någon annanstans då de inte har jättestora jordanspråk.

Jag blev lite överentusiastisk och satte ut en rosenböna vid min rosenportal: den frös....

På natten får plantorna i odlingslådorna täckas med fiberduk och fönster.





2 kommentarer:

  1. Det ser fantastiskt ut med odlingslådorna, så fina! J är så duktig med hantverket! Snart exploderar hela din tomt av ny livskraft!

    SvaraRadera
  2. Lycka! Och lycka till! Hoppas det blir lyckat! Och du lycklig! Kram eca

    SvaraRadera