En nybörjarblogg med en nybörjare i trädgården...

Här ska jag försöka dokumentera försöken att sköta om diverse växter på min vildvuxna men fina sommarstugetomt i Sörmland...

fredag 3 maj 2013

Nämen...

Det blev en fika till men nu på Magnus Johanssons bageri där det inte är möjligt att fika utan att äta lite gott bröd eller kakor!

Trots hundratals egenodlade plantor gjorde jag en räd hos en plantskola i Skarpnäck, söder om Stockholm. Räd och räd, det var inte billigt direkt men jag fick tag i många fina och eftersökta plantor.

Rabarber "Victoria" ( har jag frösått men det tar ju lååång tid att se den växa upp)

Jättevallmo som ska stå vid mina odlingslådor och gärna sprida sig nedanför. Alla mina tidiga försök att så vallmo ska inte göras om, förutom att höstså och övervintra med lysrör! Resten har dött. Bra erfarenhet dock.

Vattenväxter till mina vattentunnor, syresättande växt plus vattenhyacint.

Fina sommarblommor till kruka vid dörren på landet: lobelia, rödbladig klöver och matchande violer.

Slutligen, några sättpotatisar, "Cherie".



1 kommentar:

  1. Mysig dag! Så här i början av säsongen är besök på plantskolor så lockande och förföriska. Lätt att glömma alla små försådda krukor man själv har fixat när man ser alla prunkande blommor. Jag har aldrig sått vallmo tidigare men de två sorterna jag har sått i år har tagit sig fint - än så länge vill säga. Kram

    SvaraRadera