En nybörjarblogg med en nybörjare i trädgården...

Här ska jag försöka dokumentera försöken att sköta om diverse växter på min vildvuxna men fina sommarstugetomt i Sörmland...

lördag 30 mars 2013

Kryddhjul och massor av mynta

Jag har bett svärfar ropa in gamla vagnshjul på någon av de auktioner han brukar besöka på vårkanten och framåt sommaren. Tycker de är så fina och framförallt vill jag odla kryddor i ett sådant. Vackert!

Kryddhjul
















Vill också prova att odla en massa olika myntasorter. Kryddan är ju lättodlad och anspråklös, enda nackdelen är att den sprider sig lite väl mycket vilket man får råda bot på genom att odla i stora tråg eller krukor med botten.

De här sorterna beställde jag:

Pepparmynta

Mentha piperita











Åkermynta

Mentha arvensis










Äppelmynta


Mentha Piperita















Koreansk anisisop
Agastache rugosa













Amerikansk bergsmynta
Pycnanthemum pilosum

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar