En nybörjarblogg med en nybörjare i trädgården...

Här ska jag försöka dokumentera försöken att sköta om diverse växter på min vildvuxna men fina sommarstugetomt i Sörmland...

fredag 8 februari 2013

Jag - en trädgårdsanarkist

Läser Anna Pavords inspirerande bok Plant partners från 2001. Det jag gillar mest är att hon rekommenderar att man högaktningsfullt struntar i alla regler och vad man ska och inte ska göra i trädgården. Hon skriver "rules are not as important as principles", alltså att man behöver förstå grunderna om hur växter fungerar med och i sin omgivning. Då kan man köra sitt race och ändå vara ganska säker på att det kan funka och att växterna kanske trivs.

Jag gillar det synsättet. Åt h-e med alla måsten, trädgården är ju så lustbetonad att det skulle vara en skam att begränsa sig med regler!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar