En nybörjarblogg med en nybörjare i trädgården...

Här ska jag försöka dokumentera försöken att sköta om diverse växter på min vildvuxna men fina sommarstugetomt i Sörmland...

fredag 28 december 2012

Frisk!

Vad skönt att må bättre. Växthuset sover fortfarande och jag konstaterar att övervintringen av frösådder inte lyckats helt. Några plantsorter verkar ok medan andra gett upp. För blött är min teori. Nästa år ska jag upprepa försöket men med mindre initial bevattning och en torrboll från Clas Ohlsson som hjälper till att hålla fukten borta.

Mitt lilla körsbärsträd tror redan att det är vår och har bildat ljuvligt fluffiga små ljusrosa knoppar. Det får bli ett krukodlat körsbär tror jag. Ska gå bra bara storleken på krukan är tillräcklig och jordmånen är rätt. Nu ser jag fram emot en god middag, nåt jag inte ätit på tre eller fyra dagar!





2 kommentarer:

  1. Men du Sarah, man lär sig av sina misstag. Och så skönt att du är frisk igen. Körsbärsträdets fortsatta liv kommer att bli intressant att följa. Tänker du ha krukan inne i boden på vintern?

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte, kanske ska jag försöka övervintra den ute men det är tveksamt, den ska ju blomma i januari-februari redan och då vet vi ju hur det brukar se ut.. Även om jag skulle skydda den massor så är frågan om detta är rätt klimat. Jag kan ju alltid köra krukodling några år och sedan överväga trädgårdsplats..

    SvaraRadera