En nybörjarblogg med en nybörjare i trädgården...

Här ska jag försöka dokumentera försöken att sköta om diverse växter på min vildvuxna men fina sommarstugetomt i Sörmland...

söndag 14 april 2013

Vår, omskolning, champinjonlåda och salladssådd

Nu har små bedårande vårlökar tittat upp ur marken på landet! Så glad. De är två eller tre år gamla.

Har en HEL del omskolningar som jag tänker sätta fart med nästa helg då de säger att vädret ska bli fint.. Rosenskärorna ("Dazzler") växer ju så det knakar så de behöver snart större krukor. Man kan nog säga att jag har cirka sex eller sju såna här brickor ( om det räcker). Vart ska jag ha alla plantor??!

Fixigt värre: efter blogg-Tyra berättade om hur hon brukar så sallad i champinjonlådor med täckduk i botten, tänkte jag pröva. Jag tycker dock att lådorna är fula med den där blå färgen. Lösning: med hjälp av sprayfärg ska nu lådorna ändra färg till vita. Just nu hänger det fyra blåvita lådor i vår rönn på tork :-) de får nog sprayas några gånger men jag tror det kan bli bra. Salladen är olika mixsorter. Fortsättning följer..

Ha en bra vecka!









4 kommentarer:

  1. Jag älskar att se dina frösådder! Inspirerande!
    Hur var det, fick du någon physalis att gro? Annars har jag ett par plantor över, tror jag. Man vet ju aldrig vad som händer. Kram eva

    SvaraRadera
  2. Hej, de är pyttesmå men kanske kan de gro lite snabbt framöver? De är typ tre cm el nåt? Kram!

    SvaraRadera
  3. Tack snälla för hälsningen! Vilka fina plantor - är det perlit eller grus du har ovanpå jorden? och jättefin blomma högt upp i headern på sidan - är det en Scarlet O'Hara?

    Solsken
    //Linda

    SvaraRadera
  4. Hej Linda och tack! Jag använder vermiculit till frösådderna och även som jordförbättrare för en mer porös jord. Kanon. Blomman i headern är en "blomman för dagen" men det kanske var helt självklart för dig. Kommer inte ihåg namnet tyvärr, det var två år sedan jag hade den där. Senare år har de inte alls velat bli frodiga hos men jag misstänker att jag varit för snål med gödslingen..

    SvaraRadera