En nybörjarblogg med en nybörjare i trädgården...

Här ska jag försöka dokumentera försöken att sköta om diverse växter på min vildvuxna men fina sommarstugetomt i Sörmland...

söndag 4 november 2012

Odlingsåret 2012 - grönsaker och kryddor..














Här kommer lite tankar och erfarenheter från odlingsåret som gått, återkommer om blommorna:
- jag gödslar för lite! Jag är nog alldeles för snål med gödsel har jag kommit på, i somras provade jag lite med liquid seaweed fertilizer vilket är som Algomin tror jag (fast jag beställde det från engelska eBay och är därför osäker på vad det egentligen är). När det gällde odlingslådorna behövdes ingen gödsel för den jorden var så näringsrik, däremot borde jag gödslat lite mer i rabatterna och vid rosorna och klängväxterna. Mina klematis till exempel fick ingen gödsel alls vilket var väldigt snålt... Jag ska bli mer generös nästa år och verkligen unna växterna näring, då hoppas jag de belönar med rik och lång blomning.
- Det går aldrig att upprepa för många gånger; ju bättre jord, desto bättre utdelning! I år har jag använt en del jord som kördes hit på ett lastbilsflak och som J använt som jordtäckning. Den är nog inte helt näringsfattig men ganska lerhaltig vilket gjort den rätt styv och hård för de lite skörare sommarblommorna som vill ha mer porös jord. I Eskilstuna finns återvinningsstationen Lilla Nyby, där säljs kompostjord för ett bra pris. Sån ska jag handla i massor nästa år!
- Årets miss var min samplantering av luktärtor med bönor; bönorna tog helt över vilket gjorde att luktärtorna fick stå tillbaks. Jag har för övrigt problem med luktärtorna eftersom de blommar precis då vi brukar vara på semester, om man inte tar bort blommorna regelbundet går den i frö och då är det slut på blomningen. Det tycker jag är retsamt. Det går iofs att avhjälpa genom att så fröerna senare än vad jag brukar vilket torde göra blomningen lite senare. Nästa år kommer jag odla ett helt gäng luktärtor i olika varianter och i olika färger. Har även tillvaratagit lite av årets fröer.
- Jag är rätt nöjd med min tomatodling, E:s tomater var riktigt goda, den som heter "San Marzano" var väldigt speciell i utseendet men smakade inte jättemycket. Däremot fanns en lite större gul sort som var helt fantastisk! Jag skördade tomater från augusti i växthuset och kände att jag fick relativt mycket frukt trots det dåliga sommarvädret. Nästa år har jag laddat med en vinnartomat, cocktailtomat som heter Sweet Millions. Tror också jag beställt en ampeltomat som heter Tumbling Tom, den tänkte jag odla i hängande kruka.
- Gröda som inte mer ska odlas: rädisor. Waste of time. Om jag får tag på rädisor på tejp med färdiga såavstånd, ok (kanske). Men annars är det för mycket skrik för liten ull, gallringen är jobbig och det blir liksom inget att skörda.
- Lök var rätt kul och tacksamt att odla men det får jag se om jag sätter nästa år. Vitlök har jag planterat, både vanlig och jättevitlök Elephant Garlic.
- Bondbönorna var en hit och ska odlas i mycket större skala, behöver mer utrymme. Har beställt riktiga vinnarsorter som ska ge såväl tidig som smakrik skörd. Mina vinnare hämtas från den engelska beteckningen AGM, Award of Garden Merits. Det är Royal Horticultural Society som sedan många år prövar ett jättestort antal sorter av plantor, både grönsaker och blommor, buskar och träd. Priserna delas ut till de sorter som presterat bäst i jämförelse. De kan ses som väldigt pålitliga. Det är skoj att pröva olika sorter.
- Mangold ska jag odla igen men endast ett par plantor, det räcker alldeles utmärkt. Det är för övrigt en vacker planta även om man inte äter ett enda blad.
- Palsternackor odlade jag i år men det tog lång tid och de kräver mycket utrymme. Igår åt vi upp de sista tillsammans med ugnsrostad potatis som penslats med en röra av olivolja, senap, vitlök och timjan.
- Sallad ska det bli mer av, just nu odlar jag vintersallad som står i växthuset, vet inte om den kommer ta sig, ser lite blött ut där i odlingslådan men det kommer några gröna blad..annars är ju sallad en dyr gröda och prisvärd att odla.
- Chiliplantorna blev sådär, mest beroende av dålig jord tror jag. Fick en del att skörda men får ge lite bättre förutsättningar nästa år.
- Gurka är jättekul och tacksamt att odla, det ska jag fortsätta med nästa år, de blir ju så himla mycket godare än köpegurkor!
- Majsen från Peru blev sannerligen ståtlig (nästan två meter hög) men inga kolvar hann utvecklas. Nästa år odlar jag en tidig sort i växthuset där de ska få stå hela tiden.
- Bönor blir det mer av, inte bara bondbönor. Borlotti, rosenböna, sugar snaps och mangetouts ska odlas på lite olika ställen i trädgården.
- Har redan frösått rabarber och kronärtskocka som får övervintra i förrådet, rabarbern tycker jag ska bli kul att dra upp från frö och från namnkunniga sorter, jag provar med "Victoria" och kronärtskocka "Green globe" och en italiensk sort.
- Kryddodlingen har gått bra, mina frösådda salvior blommade fint och kryddlådan fylldes sakta med säkert på under året. Nästa år ska jag slänga ut lite dillfrön i odlingslådorna så den får växa lite fritt då den tydligen mår bäst då.
- Potatisodling i hink - njae. Jorden var väl inget vidare men jag tyckte även där att det var mycket skrik för liten ull, det finns ju jättegod färskpotatis att köpa så det tänker jag inte göra mer.

1 kommentar:

  1. Jättetrevligt inlägg! Kan man beställa plantor av dej redan nu? Kronärtskockor o cocktailtomater t.ex? Kram

    SvaraRadera