En nybörjarblogg med en nybörjare i trädgården...

Här ska jag försöka dokumentera försöken att sköta om diverse växter på min vildvuxna men fina sommarstugetomt i Sörmland...

tisdag 6 november 2012


Odling 2012 - blommor
Amsterdam april 2012

- Nåt som inte blev nåt men som jag inte ska ge upp hoppet om: kniphophia eller fackellilja som den heter på svenska. Frösåddes tidigt i år men jag tror det var för kallt för att den skulle blomma. Jag tycker den är himla läcker och en riktig färgklick! Finns i många gula och oranga toner. Ska prova igen nästa år och försöker övervintra den som inte blommade.
- Svårodlade: dahlior. Tror jag köper fel sorter för mina dahlior har inte långa vackra stänger utan blommorna sitter ganska kompakt nära bladverket. Kan alltså inte användas som snittblomma.
- Ska odla mer av: malvor. Lättodlade, långblommande och fina att väva in i rabatten. I år hade jag en syrenlila sort men ska prova vita och andra färger nästa år.
- Största behållningen tycker jag är tagetes "Lemon Gem", väldigt lättodlad planta och otroligt tacksam och långblommande. Väldigt dekorativ också, blir som ett moln av små vackra ljusgula blommor som står sig otroligt länge.
- Rudbeckia "Goldsturm" var också en hit, mycket tacksam och fin i rabatten.
- Echinacea tycker jag däremot var en besvikelse, det har ännu inte bildats några blommor utan endast bladverk. Får se om det kommer nåt nästa år, annars kastar jag plantorna (eller gräver ner dem på nån obskyr plats i trädgården).
- A:s rosor var jättefina! Har bytt plats på några dock. Ska gödsla ordentligt nästa år för att få fin blomning.
- Mitt blåregn. Ja..det är ju inte så stort direkt. Typ 30 cm högt :-) Får väl se hur det klarar sig i vinter och om det händer nåt nästa år.
- Nästa års frösådd kommer gå i vallmons tecken, har redan en liten kader av växter av olika färger. Provar även provat lite "nigella" - jungfrun i det gröna som jag tror blir en vacker anuell. Sedan blir det riddarsporrar, fingerborgsblommor i häftiga färger, vackra gula lupiner och en hel drös andra blommor som jag vill ha till min "cut flower garden".


Vårtecken!



Luktärtorna..


Självsådda fingerborgsblommor med alldeles vilt gräs

Klematis "Miss Bateman"
Vårtecken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar