En nybörjarblogg med en nybörjare i trädgården...

Här ska jag försöka dokumentera försöken att sköta om diverse växter på min vildvuxna men fina sommarstugetomt i Sörmland...

söndag 1 juli 2012

Rosrapport..

Jag har liksom lite slumpartat verkar det som, en jäkla massa rosor i trädgården. Inget jag egentligen planerat men det känns ganska trevligt. Jag har marktäckande rosen Max Graf som ännu inte hunnit bilda blommor. Honungsrosen Hybrida är planterad vid gamla granen och jag förväntar mig att den ska kasta sig upp och bli lika hög och starkblommande ( och doftande!) som jag vet att den kan bli.

Har en ros som jag glömt namnet på vid ytterdörren. Den har inte visat sina blommor ännu.

På baksidan har jag Flammentanz, scharlakansröd klätterros som hittills inte växt så bra. Den ska klättra upp i vår gamla ek.

Rabatten som jag anlade i våras har ju A:s rosor, tror en del är röda Nina Weibull. Hoppas!

Vid växthuset planterade jag förra året den vita Iceberg, så lättodlad och tacksam. Blommar nu med massor av knoppar. Har samplanterat vitlök vilket verkar avskräcka skadedjur. Dessutom den tjusiga Louise Bugnet står vid ena långsidan vid växthuset.

Igår köpte jag en gul klätterros som ska klättra uppför den rosbåge jag köpte för typ två år sen och som legat i min baklucka. Nu ska vi se vad som händer. Rosen heter Goldstern och är planterad med lite högre rosa brudslöja. På andra sidan bågen planterade jag en vinterblommande jasmin! Hoppas, hoppas den trivs och belönar mig med ljusgula blommor på bar kvist i mars!

1 kommentar:

  1. Det är lätt att bli avundsjuk på alla dina fina rosor. Håller tummarna.

    SvaraRadera