En nybörjarblogg med en nybörjare i trädgården...

Här ska jag försöka dokumentera försöken att sköta om diverse växter på min vildvuxna men fina sommarstugetomt i Sörmland...

söndag 13 januari 2013

Hybridkejsarolvon på g

Det jag tidigare felaktigt benämnde som mitt körsbärsträd "Okame" är egentligen hybridkejsarolvon "Dawn". Nu kommer de sagolikt vackra blommorna på bar kvist, de doftar också.

Körsbäret knoppas men där får jag nog vänta lite till.

I förrådet är det som sagt hipp som happ mellan frösådder som gått under och de som klarat sig. Mina gladiolusfrön har osannolikt nog grott! Jag har läst att de ska vara svårsådda. Jag sådde färska frön men jag har ingen aning. Ett vanligare sätt är ju att sätta lökar men detta ska också gå. Spännande, de är ju hur ståtliga som helst! Hrm, med lite efterforskningar på nätet framkommer det att det "tar många år att få dem att blomma eftersom det måste bildas lökar först som gör att de orkar blomma...". Ok, de får tillbringa sina dagar i någon undanskymd del av trädgården, såna finns det ju en del hos mig :-)

Nu är det dags för en promenad i det gnistrande vackra snölandskapet tillsammans med J och snömonstret.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar