En nybörjarblogg med en nybörjare i trädgården...

Här ska jag försöka dokumentera försöken att sköta om diverse växter på min vildvuxna men fina sommarstugetomt i Sörmland...

söndag 16 september 2012

Rabattrensning, lökplantering och omflytt

Idag har jag grävt upp en hel massa perenner, mestadels funkior men även nävor, alunrot och pioner. En del rabatter rensades ut ordentligt, därefter satte jag tillbaka blommorna. En del andra växter ska få nya hem...

Uppgrävda perenner





















Framför vårt nya förråd har jag planerat tre vidjehortensia "Annabelle" tillsammans med ett antal funkior - plus ett gäng vita alliumlökar och massor med via muscarilökar. Kommer nog bli sååå fint till våren.

Nyplanterade växter och lökar
















Vårlökar





















Så här fint hoppas jag att de nyinköpta hortensiorna ska blomma nästa sommar!


Snigelätna funkior i nyrensad rabatt och med vårlökar





1 kommentar:

  1. Vi jobbar ju båda två med våra odlingar. Och du har ju ett jobb också! Det är kul att följa dina odlingar, och spännande med dina perenner. Det har jag ju svårt att klara. I morgon åker vi nog till stan och sedan blir det bara besök någon helg ibland. På söndag åker vi till Rom, så det blir ingen kör den 25 för min del. Men sedan kan vi väl ses, i samband med kören eller en lunch eller så. När du hinner. Ha en bra vecka.
    Kram

    SvaraRadera